Viggo troede lotto var spild af penge – han tog fejl

Mange danskere spiller hvert år lotto og mange tror også, at det bare er noget fis, som man overhovedet ikke får noget ud af. Nogle mener altså, at man da bare spilder sine penge, for de kan da i hvert fald ikke se, hvad man skulle få ud af det. Sådan havde Viggo det også. En almindelige softwareingeniør havde et meget dårligt forhold til lottospil og brugte tit tiden på at forklare, hvorfor det var så elendigt og gik endda så langt og sagde, at det var en skat for de fattige, som alligevel var for dårlige til at bruge deres penge. Det ændrede sig dog pludselig en dag, men det var ikke fordi Viggo vandt nogen præmie. Nej, det var i stedet grundet noget så simpelt, at han faktisk bare købe en lottokupon, til et af de store spil. Han blev skuffet da han tjekkede sine vindertal på www.vindertal.com, men han havde opdaget noget helt unikt.

Rent statistisk gav det ikke mening

Som så mange andre, så var Viggo også udmærket klar over, at det at spille lotto jo ikke rigtigt gav nogen mening. Han jokede endda ofte med, at man havde større chance for at blive kørt ned på vej hen i kiosken for at spille end man havde for at faktisk vinde noget på den kupon han købte. Og han kan da også have ret i noget af det, for det er bestemt ikke altid, at der er en særlig stor chance for at vinde i lotto, men det er jo lige præcis det, der gør det spændende. Hvis ikke chancen var lille, så ville det ikke være eksklusivt, fordi præmien ikke vil være meget mere end nogle håndører. Viggo stod dog fast på, at det bestemt ikke var pengene værd og det ikke gav mening, hvis man kiggede på tallene.

Den samlede værdi af en lottokupon

Han blev dog alligevel overtalt til at købe en kupon og her fik han sig noget af en overraskelse. Da han købte kuponen og i dagene efter, så havde han nemlig en helt speciel følelse, som han gik rundt med. Han spurgte hele tiden sig selv: Hvad nu hvis? Han drømte om alle de ting, som han ville købe hvis det lod sig gøre og han blev helt glad og opmuntret, fordi han kunne gå og fantasere om alle disse ting. Det var her han indså, at værdien af en lottokupon opgjort i penge er ikke særlig stor, men ser man i stedet på den glæde og det håb, som den bringer alle dem der køber en kupon, så er det pludselig en helt anden sag.

Viggo kom altså fra et helt modsat synspunkt, hvor han ikke troede på, at en lottokupon kunne være pengene værd, men da han endelige prøvede det, så opdagede han hvorfor det virkelig er, at folk lader sig tiltrække af dette sjove spil. Det giver nemlig noget mere værdi, til den der køber den, og det kan man ikke se, når man kommer udefra.

Artiklen er udtryk for skribentens holdning og indeholder ikke redaktionelt indhold.