Find det perfekte udstyr til yoga

Yoga som træningsform har eksisteret i mere end 5000 år. Yoga handler om at afstresse krop og sind, samt styrke kroppen og smidiggøre muskler og led. Desuden ligges der vægt på åndedrag og kropsbevidsthed.

Træningsformen siges at kunne hjælpe på en lang række problemer så som hovedpine, rygproblemer, stress, fordøjelsen og søvnproblemer. Måske er det lige netop derfor, at yoga er blevet så populær herhjemme, da rigtig mange mennesker lider af netop disse problemer i forbindelse med en travl hverdag og for mange timer foran computeren.

Derudover er yoga en træningsform, hvor alle kan være med, uanset køn og alder. Det er en træningsform, der ikke belaster kroppen, men netop afstresser den, og styrker kroppens muskulatur. Yoga kræver heller ikke et stort udvalg af udstyr, men man skal dog have fat i enkelte redskaber for at få mest muligt ud af sin træning.

Redskaber til din træning

For at få mest udbytte af træningen kræver det, at man anskaffer sig nogle få redskaber og spise den rigtige kost med frugt og fibre. Går man til holdyoga i et træningscenter, har centeret med stor sandsynlighed alt, som man skal bruge til sin træning. Men vil man hellere træne hjemme, kan man købe alt, hvad man skal bruge i mange sportsbutikker eller på diverse webshops, der sælger træningsudstyr.

Det første man skal have fat i, er en god yogamåtte. Yogamåtten bruges som underlag når man træner, og er med til at give mere komfort under træningen, samtidig med at den er skridsikker for at formindske skader. Yogamåtter kan købes til en god pris, og kan fås i et sort udvalg af farver og størrelser.

Herefter skal man anskaffe sig en god træningsbold. Træningsbolde bruges til mave- og rygøvelser samt balanceøvelser. Desuden bruges de også til andre former for træning så som pilates og fysioterapi. Træningsbolde fås ligeledes i et stort udvalg af størrelser og farver, så der er rig mulighed for at finde en, der passer lige netop dig.

Det rette yoga tøj

Ud over redskaberne er det også vigtigt, at man træner i det rette tøj. Her skal man selvfølgelig gøre op med sig selv, hvad for noget tøj man føler sig bedst tilpas i. Skal det være løstsiddende, eller stramt? Det vigtigste er, at man kan bevæge sig frit, uden at syninger og andet kommer til at sidde i vejen og irritere. Det er også vigtigt, at det tøj man anskaffer sig, er i god kvalitet, og i materialer som lader huden ånde.

Der findes mange forskellige yoga bukser i forskellige materialer. Det er især vigtigt, når man vælger yoga bukser, at de tilpasser sig kroppens bevægelser under træningen, således at de er behagelige at have på i de forskellige positioner.

Det samme gælder for yoga toppe. Her kan man overveje, om man skal finde en model i svedtransporterende materiale, hvis man sveder meget under træningen. Der findes også mange modeller af toppe både med lange og korte ærmer. Her skal man igen gå efter en top, der former sig efter kroppen, og er behagelig at have på uden for mange syninger.

Indholdet er udtryk for skribentens holdning og er ikke redaktionelt indhold.