Der står en kaffesnob på hvert gadehjørne

Der var engang, hvor der ikke fandtes kaffesnobber. Eller de var der måske, men vi så dem aldrig. I dag ser gadebilledet helt anderledes ud. De gammeldags solcentre er heldigvis blevet skiftet ud. Nu ligger der i stedet en kaffebar, og det er næsten på hvert gadehjørne. Du kommer slentrende på gaden, og din næse opfanger straks duften af de delikate, nymalede kaffebønner, der bliver kælet for og skænket på bedste vis af en eller anden passioneret kaffesnob. Og vi elsker dem for det.

Aldrig har kaffe været på et højere niveau. Vi ser kvalitetskaffebarer, og så er der de andre kæder, der laver samlebåndskaffe. Baresso og Starbucks. Dem snobberne elsker at hade, fordi de mener, at de har tabt deres baristaintegritet på bunden af en sort kaffe, som blev hvid. Dynget til med mælk og opløst smagen af den egentlige herlighed, der ellers skulle forkæle smagsløgene i flere minutter og de dvælende tanker på historien af kaffens oprindelse. Der står nu en kaffesnob på ethvert gadehjørne, og aldrig har ordet snob haft en mere positiv klang.

Hipster-kaffen

Det er vel nærmest blevet hver mands eje at have sit eget hjemmebryggeri. Hipsterfyren med sit lange skæg og stumpbukser bruger gerne fem minutter på at lave et styks velbrygget mokka frem for en skoldhed gang instant, der ikke giver andet end koffein og selve den huskekage, der hørte med. Køb altid kvalitet!

Måske er vi bare blevet et mere kvalitetsbevidst folkefærd, der har råd til at gå i små sko og gå op i petitesser. Måske er vi blevet sundere og har droppet de solcentre på ethvert gadehjørne og drikker nu i stedet kvali-mokka med stort velbehag. Desuden er kaffe et glimrende levnedsmiddel at mødes over, det giver energi, og så skulle det jo være godt mod nogle typer kræft.

Tak for kaffe

I virkeligheden burde vi takke kaffesnobben for sin herkomst og trykke hans hånd for at bibringe os det sorte guld! Mange kan ganske enkelt ikke komme i gang uden en kop sort tjære om morgenen. Nu kan de i stedet få kvalitet og se andre lave det med stor passion og engagement, som du sjældent finder i andre brancher. Den fine håndføring, når der laves et pænt juletræ eller et hjerte med mælkeskum. Kæleriet for de pulveriserede bønner, der bliver nøje afmålt. Hver enkelt kop kaffe er blevet en videnskab, der kun mestres af dem, der virkelig går op i det og bruger tid på det.

Vin er skam også Guds gave til mennesket

Hvis du ikke er den store kaffedrikker, så fortvivl ikke. Det er i dag ligeså blevet ligeså ”cool” at drikke vin, gå til vinsmagninger og hygge sig over jagten på den helt perfekte drue. Et hav af eksperter har dog startet webshops, så du ikke selv behøver at finde en fransk vinbonde, men i stedet kan læne dig tilbage i din stol, og sippe lidt på din yndlings bordeaux vin eller de klassiske rødvine fra franske Bourgogne.