Renovering af huset vægge indvendig og udvendig

Dansk økonomi er inde i en periode med stabil vækst og stigende beskæftigelse. Flere danskere har derfor et større rådighedsbeløb til brug inden for bl.a. renovering af deres hus og lejlighed, og kan sammen med dette også udnytte muligheden for, at få fordel inden for det politiske besluttede håndværkerfradrag.

Håndværkerfradraget for 2017 er blevet ændret. Ordningen giver fradrag op til 60000 kr. For serviceydelser, mens håndværkerydelser giver fradrag på op til 12.000 kr. Pr. Person. Du skal dog huske på at for at få del i fradraget i 2017, skal regningen for arbejde udført senest betales februar 2018.

Det er derfor meget aktuelt endelig, at få sat gang i renoveringen derhjemme og jeg vil derfor kigge på hvilke muligheder og overvejelser der, ligger til grund for renovering af dine gamle vægge udvendig, såvel som indvendig.

Pudsning af væg indvendigt vælges hovedsageligt af kosmetiske årsager og jeg vil i dette indlæg fokusere på udsmykning af mure af mursten/tegl.

Når en væg pudses op binder den mest optimalt på hånd- eller blødstrøgne sten og det kan i tilfælde være en udfordring, at få det til at hæfte på nyere maskinstrøgne sten, da de har en hård og glat overflade.

Fordele ved pudsning af indvendigt væg:

– Giver et godt lag til videre behandling med filt, maling eller kalk

– Mere ensartede vægge, som kan være med til at give et mere lysere og roligt rum

– Det er ofte bedre og nemmere at udbedre skader på en pudset væg end ved en blank mur

Ulemper ved pudsning af indvendig væg:

– Der kan på sigt risikeres at forekomme revner, som er visuel og der kan derfor risikeres at der kræves mere vedligeholdelse

– Mere nærtagende for slag, tryk og stød.

Andre overvejelser inden pudsning af væg er at du skal være sikker på ikke at fortryde efterfølgende. Det kan selvfølgelig godt laves om, med denne proces kan komme til at skade dine sten og dens fuger. Det kræver også at du har gjort dig nogle tanker omkring hvilken fremtoning du gerne vil have din bolig giver dig, for eksempel om det kan give mere lys eller om du evt. vil syntes det evt kan forringe boligens sjæl og historie.

Omkring de udvendige vægge er det her vigtigt at afgøre hvilken metode du finder mest optimal og du tænker over hvordan du gerne vil have dit hus til at fremstå. Jeg vil derfor nævne 3 metoder, som alle giver deres eget udtryk og fremtoning.

Sækkeskuring:

Ved denne metode vil ujævnhederne stadig fremstå og vil på denne måde efterlade muren mere original og upoleret.

Filtsning:

Denne løsning er en middelvej mellem sækkeskuring og vandskuring.

Vandskuring:

Vandskuring er en metode hvor der evt. fjernes fremspring på overfladen af muren og den kommer til at fremstå fin med et tyndt lag uden på murstenene.

Det var lige en hurtig gennemgang af nogle muligheder for renovering af dine udvendige og indvendige vægge. Nu er det bare at tænke og overveje, hvilken en af løsningerne du finder optimal og bedst for dit hjem.