Gør din indretning spændende med en fed retro lampe

Når du skal indrette dit hjem og hvis du gerne vil skille dig lidt ud, så kan en fed retro lampe være løsningen. Det gode ved retro lamper er, at de peger bagud i tiden og at inspirationen og stilen kan tilpasses netop det udtryk, som du ønsker. På den måde kan din indretning ende med at gå i mange forskellige retninger og stilarter, alt afhængig af din lampes formgivnings tidspunkt. Lamper fra 50-60erne, 70erne, 80erne og 90erne kan nemlig nogle vidt forskellige ting og designmæssigt er der sket en masse spændende inden for de sidste halvtreds til tres år.

Retrolamper fra 50 – og 60’erne

Lamper fra halvtredserne og tresserne er ofte formgivet i spændende former og materialer. Du kan finde lamper som peger bagud i tiden og som er udført i glas. Du kan også finde lamper som peger fremad og er formgivet i metal. Flere af de danske designklassikere er fra perioden og det er muligt at finde lamper, som drager tydelige paralleller til de voldsomt dyre lamper, som stadig den dag i dag kan fås i ny producerede udgaver.

70’ernes smukke lamper

Halvfjerdserne er mere vovede i deres udtryk. Materialer som for eksempel plastic blev mere brugt og en dansk designer som Verner Panton og hans formgivning er meget sigende for de farvestrålende og eksperimenterende lamper, som man finder produceret i halvfjerdserne. Der findes selvfølgelig et væld af muligheder, hvis man gerne vil have et halvfjerdserudtryk på sine lamper. Fælles for dem alle er vovede organiske former og farver i vilde nuancer.

De pompøse 80’erlamper

Lamper fra firserne er tit pompøst udført. I firserne var man ikke bange for store armbevægelser og man kan på det nærmeste kalde stilen for romantisk. Det samme kan man sige om valg af farver og motiver. Blomster og pastelfarver går tit igen på lamper fra firserne. Der drages tydelige paralleller til romantikken og en mere bombastisk måde at indrette sig på. På den måde kan man altså sige, at firserne er en smule højtråbende i sit udtryk.

90’ernes cool lampestil

I halvfemserne bliver stilen mere rå og furturistisk. Lamperne fra natklubben finder vej ind i indretningen, hvor lavalampen og stjerne/ufolampen pludselig bliver allemandseje. I halvfemserne bliver stilen også mere industriel. Lamperne og møblerne er lavet i stål og glas. De før så romantiske paralleller er væk og i stedet skal det være råt og rent. Den industrielle stil på lamperne i halvfemserne er sikkert en af grundene til, at lamper fra netop det årti og stilen er meget populær igen. Ligesom i halvfemserne skal vores indretning nemlig i høj grad igen være rå og furturistisk.

Vil du gerne vide mere om retrolamper

Heldigvis findes der altså en lang række af designperioder, som man kan hente inspiration fra i sit valg af lampe og indretning. Vil du gerne læse mere om retrolamper, så besøg retrolamper.dk og læs mere om forskellige lamper og deres udseende og udtryk. Der findes med garanti en lampe, som kan komplimentere og vække de rigtige associationer i din indretning.

Indholdet er udtryk for skribentens holdning og er ikke redaktionelt indhold.